Канон святителю Николаю, глас 2-й.
Песнь 1
Ирмос: Во глубине постла иногда фараонистское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть: Препрославленный Господь, славно бо прославися.

Припев:Святителю отче Николае, моли Бога о нас.

Венценосец престолу Христову, премудре Николае, предстоя со Ангельскими воинствы, просвещение ми даруй, озаряющее души моея омрачение, яко да восхвалю радуяся твою всеблаженне память.

Слава, И ныне: Сравнитися желание ми вложив змий вселукавый, Содетелю, яко пленника восхити, Тобою же Всечистая, воззван бых, обожився истиннейше: Ты бо, о Богомати, мене Обожившаго родила еси.

Песнь 3
Ирмос: Процвела есть пустыня яко крин, Господи, языческая неплодящая церковь, пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.

Николае блаженне, Владыки искренний ученик ты быв, спасаеши к тебе притекающия от лютых бед и смерти горькия.

Слава: Очисти рабы Твоя, грехов оставление яко Благ даруя, Николаа Твоего угодника, яже к Тебе ходатайствы, Многомилостиве.

И ныне: Утоли смущение души моея, Пречистая, и жизнь окорми, Всесвятая, Бога Рождшая, в Немже утвердися сердце мое.

И катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.

(Или, ина катавасия: Избави от бед рабы своя, святителю Христов Николае, яко вси по Бозе к тебе прибегаем, к скорому помощнику и теплому заступнику, и молебнику ко Спасу о душах наших.)

Посем Господи, помилуй,трижды.

Седален, глас 4:
Возшед на высоту добродетелей, Божественными оттуду отче озарився сиянии чюдес, пресветел воистину явился еси мирови пастырь, нам в напастех сый престатель непобедимь: темже преславно врага победив, лжу отгнал еси и человеки спасл еси от смерти, Николае. Моли Христа Бога, грехов оставление даровати, чтущим любовию святую память твою.

Слава, и ныне.
Яко Деву и Едину в женах Тя без семене рождшую Бога плотию, вси ублажаем роди человечестии: огнь бо вселися в Тя Божества, и яко младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем ангельский и человеческий род достойно славим Пресвятое Рожество Твое, и согласно вопием Ти: моли Христа Бога грехов оставление даровати, покланяющымся верою Пресвятому Рождеству Твоему.

Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы, не ходатай, ни ангел, но Сам, Господи, воплощься, и спасл еси всего мя человека, тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.

Приближився чисте зарям духовным, светоносец был еси, мира просвещая концы, всем предстательствуя, и вся спасая верою к тебе притекающия.

Избавляя от смерти, яко явился еси первее Николае, юноши преподобне: тако и ныне мя спаси от всякаго обстояния, и напастей и бед, всеблаженне.

Слава: Облистал еси добродетелей сияньми всеблаженне, подражатель всеизряднейший твоего Владыки быв, спасаеши же призываемь, благоговением и любовию тя славящия.

И ныне: Найде на Тя Владыка твари Воплощаемь, и спасая яко Благоутробен всего мя человека: темже вернии Богородицу Тя славим.

Песнь 5
Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе, Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим: иного бо разве Тебе Бога не знаю.

Боголепным житием, треблаженне, просвещаемь, осужденныя неправедным изречением умрети, представ, избавил еси, Владыце Христу зовущия: иного бо разве Тебе Бога не знаем.

Слава: На Небесех присносущную славу ныне зря, и неизглаголанныя и Божественныя зари светлейшими наслаждаяся сиянии, покрый мя предстательством твоим, преподобне, угодниче Христов всечестне.

И ныне: Да Твой взыщеши образ, погребенный страстьми, Спасе, небесных утаився сил, воплощься из Девы, явился еси Тебе зовущим: иного разве Тебе Бога не знаем.

Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну, от тли, Боже, мя возведи.

Иже победы Николае, венец на твоем версе достойно положися: яко победитель убо изряднейший, тя призывающия спаси.

Слава: Умерщвленна мя, блаженне, прегрешеньми, и страстей треволненьми погружаема, явився спаси ко пристанищу Божественыя воли.

И ныне: На Тя надежды возложих Мати Приснодево, спасения моего, и Тя Предстательницу полагаю жизни, тверду же и непоколебиму.

Катавасия: Моли Бога о нас, святителю отче Николае, яко мы усердно к тебе прибегаем, скорому помощнику и молитвеннику о душах наших.

(Или, ина: Избави от бед рабы своя, святителю Христов Николае, яко вси по Бозе к тебе прибегаем, к скорому помощнику и теплому заступнику, и молебнику ко Спасу о душах наших.)

И поем Господи, помилуй, якоже и по 3-ей песни.

Слава, и ныне:
Кондак, глас 3.
В Мирех святе священнодействователь показался еси, Христово бо преподобне Евангелие исполнив, положил еси душу твою о людех твоих, и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятился еси, яко великий таинник Божия благодати. Воспоим ныне святителя песньми, Мирским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся: се бо явися чист весь, нетленен духом, Христу принося жертву непорочну, чисту, Богу благоприятну: яко святитель очищен и душею и телом, темже сый истинно Церкве предстатель и поборник Сея, яко великий таинник Божия благодати.

Песнь 7
Ирмос: Образу златому на поле Деире служиму, трие Твои отроцы небрегоша безбожнаго веления, посреде же огня ввержени, орошаеми, пояху: благословен еси, Боже отец наших.

Острому искушению впадох, и люте пострекаемь, и ко вратом ада приближихся, скорбьми поражаемь, спаси мя молитвами твоими, блаженне, и возстави поюща: благословен еси Боже отец наших.

Слава: Незаходимаго света Невещественными лучами облистаемь, сущия во тьме скорбей озлобленныя исхити, и к просвещению веселия настави поющия: благословен еси Боже отец наших.

И ныне: Моли Христа, Сына Твоего и Бога, Дево Богородительнице, проданныя лютыми прегрешеньми и лестьми змииными, Кровию Его честною избавитися поющим: благословен еси Боже отец наших.

Песнь 8
Ирмос: В пещь огненну ко отроком еврейским снизшедшаго, и пламень в росу преложшаго Бога, пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.

Яко благ и сострадателен, во глубине напастей люте содержимыя свободи, блаженне Николае, от содержащих лютых разрешение подая молитвами твоими, яже ко Спасу Христу, священнотаинниче.

Слава: Тайновождь сущих паче ума, святых служитель и Небесных сый богомудре, архиерей же верен, прегрешений оставление проси от Спаса нашего, священноявленне.

И ныне: Изнемогает мой ныне ум, во глубину впад безчестия, яко отвсюду различными объят есмь злыми: но Ты, Дево, исцели, безстрастия светом одевающи.

Песнь 9
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девы нам явися, помраченныя просветити, собрати расточенныя, Тем Всепетую Богородицу величаем.

Свещами благодати Богомудре просвещаемь, и светильник благочестия яве был еси, сущия в напастех спасаеши, и сущия во глубине морстей избавляеши, и питаеши алчущия преславно, всеблаженне.

Слава: Иже в раи сладости ныне водворяяся, и неизреченную славу ясно зря, от Небесных круг певцы твоя назираеши, от страстей избавляя, богоносе всеблаженне.

И ныне: Премудрость, и Силу, и Слово Ипостасное Отчее, Богомати Чистая родила еси, от Твоих Пречистых кровей Свой Храм Приимшую, и сему по соединению соединившуюся нераздельно.

Приходные поклоны.

З а молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

С вятыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас (трижды, с поклонами) .

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.

П ресвятая Троице, помилуй нас; Господи, очисти грехи наша; Владыко, прости беззакония наша; Святыи, посети и исцели немощи наша, имене Твоего ради.

Г осподи помилуй (трижды). Слава и ныне.

О тче наш, Иже еси на небесех; да святится имя Твое; да приидет царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли; хлеб наш насущныи даждь нам днесь; и остави нам долги наша, яко же и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.

Г осподи помилуй (12 раз). Слава, и ныне.

П риидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).

П риидите, поклонимся Христу Цареви и Богу нашему (поклон).

П риидите, поклонимся и припадем к самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).

Псалом 142

Г осподи, услыши молитву мою, внуши моление мое во истине Твоей, услыши мя в правде Твоей. И не вниди в суд с рабом Твоим, яко не оправдится пред Тобою всяк живыи. Яко погна враг душу мою, и смирил есть в земли живот мой. Посадил мя есть в темных, яко мертвыя веку и уны во мне дух мой, во мне смутися сердце мое. Помянух дни древния; поучихся во всех делех Твоих и в делех руку Твоею поучахся. Воздех к Тебе руце мои, душа моя яко земля безводная Тебе. Скоро услыши мя Господи, исчезе дух мой. Не отврати лица Твоего от мене, и уподоблюся низходящим в ров. Слышану сотвори мне заутра милость Твою, яко на Тя уповах. Скажи мне Господи, путь вонь же пойду, яко к Тебе взях душу мою. Изми мя от враг моих Господи, к Тебе прибегох. Научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой. Дух Твой благии наставит мя на землю праву. Имене Твоего ради Господи, живиши мя, правдою Твоею изведеши от печали душу мою. И милостию Твоею потребиши враги моя, и погубиши вся стужающия души моей, яко аз раб Твой есмь.

Слава, и ныне. А ллилуия, Аллилуия, слава Тебе, Боже (трижды, с поклонами).

Г осподи помилуй (12) . Слава, и ныне.

Б ог Господь и явися нам, благословен грядыи во имя Господне.

И споведайтеся Господеви, яко Благ, яко в век милость Его.

О бышедше обыдоша мя и именем Господним противляхся им.

Н е умру, но жив буду и повем дела Господня.

К амень, Его же не брегоша зиждущии, Сей бысть во главу углу, от Господа бысть Сей и есть дивна во очию нашею (и по коемждо стисе глаголем: Бог Господь) .

Посем тропарь, глас 4-й: П равило вере и образ кротости, воздержанию учителя яви тя Господь стаду Своему, яже вещем истина. Сего ради стяжав смирением высокая, нищетою богатая, отче наш святителю Николае, моли Христа Бога, спастися душам нашим. (дважды)

Слава, и ныне, богородичен сей, глас 4-й: И же от века утаенное, и Ангелом несведомое таинство, Тобою, Богородице, земным явися Бог, в неразмесне снятии воплощаем, и Крест волею нас ради восприим, имже воскресив первозданнаго, и спасе от смерти душа наша.

Псалом 50. П омилуй мя, Боже.

Г осподи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Канон святителю Николе, глас 2-й

Песнь 1. Ирмос

В о глубине потопи древле фараонистская вся воинства преоружену силу, воплощьжеся Слово преспеющия грехи потребил есть. Преславныи Господь, яко прославися.

Запев: С вятителю Христов Николае, моли Бога о нас. (Поклон)

В енценосец Престолу Христову, премудре Николае, предстоя со ангельскими чинми, просвещение ми даруй, озаряющее души моея омрачение, яко да восхвалю радуяся твою преблаженне память.

Запев. Повторяем стих.

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу. П рославляяи вся Господь, иже Того славящия, тя верным прибежище дал есть, напастей и бед избавляюща, притекающия к твоему крову, Николае, и призывающия тя верою и любовию, преславне.

И ныне и присно и во веки веком. Аминь. Богородичен: И зравнитися желание ми вложь, змий вселукавыи, Содетелю, яко пленника восхити, Тобою же Пречистая, призван бых, обожився истинно. Ты бо, о Богомати, иже мене обожившаго родила еси.

Катавасия: И збави от бед рабы своя, святителю Христов Николае, яко все по Бозе к тебе прибегаем, к скорому помощнику и теплому заступнику, и молебнику ко Спасу о душах наших. (поклон).

Г осподи, помилуй. (трижды с поклонами). Сия глаголем по коейждо песни.

Песнь 3. Ирмос

П роцвела есть пустыня яко крин, Господи, язычная неплодящая церкви, пришествием Ти, о ней же утвердися сердце мое.

Запев. Н иколае блаженне, Владыки искренний ученик ты быв, спасаеши к тебе притекающия от лютых бед и смерти горькия.

Запев. Повторяем стих.

Слава. О чисти рабы Своя, и грехов оставление яко Благ даруй, Николы Твоего угодника, иже к Тебе ходатайствы, Многомилостиве.

И ныне. Богородичен. У стави смущение души моея, Пречистая, и жизнь окорми, Пресвятая, Бога рождьши, о Немже утвердися сердце мое. Катавасия.

Седален, глас 8-й. В озшед на высоту добродетелей, божественными оттуду отче озарися сиянии чюдес, пресветел воистину явися мiрови пастырь, и в напастех сыи престатель непобедим. Тем же преславно врага побеждь, лжу отгнал еси, и человеки спасл еси от смерти, Николае. Моли Христа Бога, грехов оставление даровати, чтущим любовию святую память твою.

Слава, и ныне, Богородичен. Я ко Деву едину в женах Тя без семене рождьшую Бога плотию, вси блажим родове человечестии. Огнь бо в Тя вселися Божества, и яко младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем же ангельскии и человеческии род достойно славим, Пресвятое Рожество Твое, и согласно вопием Ти, моли Христа Бога грехов оставление даровати, воспевающим достойно славу Твою.

Песнь 4. Ирмос

П ришествовав еси от Девы, не ходатай, ни Ангел, но Ты Сам, Господи, воплощься, и спасе всего мя человека. Тем вопию Ти: слава силе Твоей.

Запев. П риближився чисте зарям духовным, светоносец был еси, мiру просвещая концы. Всем предстоя, и вся спасая верою к тебе притекающыя.

Запев. И збавляя юноши от смерти, якоже явился Николае преподобне, тако и ныне мя спаси от всякаго обстояния, и напастей и бед, всеблаженне.

Слава. О блистал еси добродетелей сиянием всебогате, подражатель преизряден своему Владыце быв. Спасаеши же призываемь, иже благоговением и любовию тя славящия.

И ныне. Богородичен. Н айде на Тя Владыка твари воплощаем, и спасая яко милосерд всего мя человека. Тем же вернии Богородицу Тя славим. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

П росвещение во тьме лежащим, и спасение неначаемым, Христе, Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мирныи, просвети мя сиянием Си, иного бо разве Тебе Бога не знаем.

Запев. Б огоподобным житием, треблаженне, просвещаем, осужденныя неправедным мечем умрети, представ избавил еси, Владыце Христу зовущия, иного разве Тебе Бога не знаем.

Запев. Повторяем стих.

Слава. Н а Небесех присносущную славу ныне зря, неизглаголанныя Божественныя зари, пресветлыми наслаждаяся сиянии. Покрый мя предстанием си, преподобне, угодниче Христов всечестне.

И ныне. Богородичен. Д а Свой взыщеши образ, погребенныи страстьми, Спасе, небесных утаився существ, воплощься от Девы. Явился еси Тебе зовущим, иного разве Тебе Бога не знаем. Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

В бездне греховней одержимь, неизследную милосердия Твоего призываю бездну, от тли, Боже, мя возведи.

Запев. И же победы Николае венец, на твоем версе достойно положися, яко победитель убо изряден, тя призывающыя спаси.

Запев. Повторяем стих.

Слава. У мерщвена мя, блаженне, согрешении, и страстными треволнении погружаема, явивлься спаси, направляя ко пристанищу Божественыя воли.

И ныне. Богородичен. Н а Тя упование возложих, Мати присно Дево, спасения моего, и Тя предстательницу положих животу тверду и непоколебиму. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 3. В Мирех святе Николае святитель быв, Христово бо преподобне Евангелие исполни, положил еси душу свою за люди своя, и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятися, и явися велии таинник Божия благодати.

Икос. В оспоем ныне святителя песньми, мvрским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся. Сей бо явися чист весь, нетленен духом, Христови принося жертву непорочну, чисту и благоприятну, яко святитель очищен душею и телом, и истинен Церкви предстатель и поборник, и велии таинник Божия благодати.

Песнь 7. Ирмос

О теле злате на поле деире служимем, трие отроцы нерадиша о безбожнем велении. Но посреде огня ввержени, прохлаждаеми пояху: благословен Бог отец наших.

Запев. О стрым искушением пресекаемь есмь, и люте пострекаемь, и ко вратом ада приближихся, нечаянием поражаемь. Спаси мя молитвами си, блаженне, и воздвигни пети: благословен Бог отец наших.

Запев. Повторяем стих.

Слава. Н езаходимаго света Невеществеными лучами облистаемь, сущия во тьме скорбей и озлоблений исхити, и к посещению веселия настави поющыя: благословен Бог отец наших.

И ныне. Богородичен. М оли Своего Сына и Господа, Дево Чистая, проданныя лютыми согрешеньми и лестьми змииными, Кровию Его Честною избавити поющыя: благословен Бог отец наших. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

В пещь огненну к детем еврейским сошедшаго, и пламень на хлад преложьшаго Бога, пойте вся дела Господа, и превозносите Его во веки.

Запев. Я ко благ и милосерд, иже во глубине напастей люте содержими вопием, свободи блаженне Николае, разрешение подая молитвами си, иже ко Спасу Христу, священнотаинниче.

Запев. Повторяем стих.

Слава. Т аинник иже паче ума святым, и служитель Небесным сыи богомудре, архиерей же верен, согрешении оставления проси от Спаса нашего, священноявленне.

И ныне. Богородичен. И знемогает ми ныне ум, во глубину впадшу нечестия, яко от всюду различными объят есмь злыми. Но Ты, Дево, исцели, безстрастия светом одевающи. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

Б езначална Родителя Сын, Бог и Господь, воплощься от Девицы нам явися, омраченыя просветити, и собрати расточеныя, тем Всехвалную Богородицу величаем.

Запев с поклоном. С вещею благодати богомудре просвещаемь, и светильник благочестия яве быв, сущия в напастех спасаеши, и иже во глубине морстей избавляеши, и питаеши алчущыя преславно, всеблаженне.

Запев. Повторяем стих.

Слава. И же в раи пищи ныне водворяяся, неизреченную славу ясно зря, от Небесных круг певцы своя назираеши, от страстей избавляя, богоносе преславне.

И ныне. Богородичен. П ремудрость, и Сила, и Слово составное Отцу, Дево Чистая, Егоже зачала еси, от Своих Пречистых кровей, Богомати. Живыи Храм прием, и Сей по совокуплению себе соединив нераздельно.

Аще есть великий праздник, задостойник празднику. Аще ни, сей, на глас 8: В ладычице, приими молитву раб Своих и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси Богородице оружие наше и стена. Ты еси Заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших, возвеличим Тя вси, Пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятыи (поклон до земли) .

Посем, Т рисвятое и по О тче наш. Исусова молитва. А минь.

Тропарь святителю: П равило вере.

Слава, кондак: В Мирех святе Николае.

И ныне, богородичен: И же от века утаенное.

Посем, Г осподи помилуй (40) . Слава, и ныне. Ч естнейшую херувим и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Слава, и ныне. Г осподи помилуй (дважды) , Господи благослови (с поклонами) .

И отпуст: Г осподи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, и иже во святых отца нашего Николы архиепископа Мир-Ликийских чудотворца, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. А минь.

Святитель Николай Чудотворец – один из самых почитаемых не только в России, но и в странах Католической церкви. Для православных верующих одним из способов обратиться к святому является чтение канона или акафиста. Эти виды торжественных песнопений отличаются структурой построения текста и историей написания. Каноны были созданы много веков назад людьми, причисленными Церковью к лику святых. Акафист может быть написан и в настоящее время духовным писателем, который не всегда является служителем Церкви.

Святой Николай Чудотворец

Святой Николай Чудотворец родился в 270 году в городе Патаре провинции Ликия. С юных лет он отличался благочестием и стремлением служить Богу. Будучи священником, святитель являлся примером для своей паствы, проповедовал, увещевал и направлял жителей Ликии на путь спасения. После нескольких лет служения в сане священника святитель Николай был избран епископом Мир Ликийских.

Подвижничество святого Николая проходило в период гонения на христианство. Когда епископа вместе с другими христианами заключили в темницу, святитель не только сам мужественно переносил все тяготы и лишения, но и поддерживал остальных заточенных.

Еще при жизни святому Николаю приписывают множество чудес и поступков истинного милосердия и любви к ближнему. Святой Николай Чудотворец почитается как в западном, так и восточном христианстве. Этот святитель особо любим верующими, и множество людей обращаются с молитвой именно к нему.

Канон Николаю Чудотворцу

Каноны Николаю Чудотворцу – это сложные по структуре произведения церковной гимнографии, восхваляющие святого. Их текст состоит из библейских песнопений, к которым позднее были присоединены дополнительные стихи - ирмосы и тропари. Последние воспевают праздничное событие. Ирмосы служат для взаимосвязи библейской песни и тропаря, проводя аналогию между празднуемым событием и описанным в Библии. Структура ирмоса является основой для напева и ритмического строения тропаря. Длина и количество строф должны совпадать.

Существует несколько канонов святителю:

  • «Во глубине постла иногда……» - начало ирмоса первого канона.
  • 2-й канон Николаю Чудотворцу начинается ирмосом «Христос раждается - славите.....»
  • «Песнь возслем, людие…..» - ирмос канона из богослужения на перенесение мощей святого.
  • «Отверзу уста моя…..» - начало четвертого канона Николаю Чудотворцу.

Канон 2 Николаю Чудотворцу, так же как и 1-й канон, читается во время службы в день памяти святого 19 декабря по новому стилю. Другие два канона читаются на богослужении в день памяти перенесения мощей святителя 22 мая.

Зачем читать канон?

Каноны Николаю Чудотворцу можно читать дома или услышать их во время богослужения в храме. Святые отцы церкви говорят, что тех, кто читает Каноны Божьей Матери, Спасителю и святым, особо уберегает Господь. Каноны Николаю Чудотворцу – это также молитвы, читая которые человек обращается к святителю через библейские события.

Каноны написаны много веков назад людьми высокодуховными и, как правило, причисленными впоследствии к лику святых. Читая написанные ими хвалебные песнопения и молитвы, человек вместе с ними возносит молитву Богу.

Канон св. Николаю Чудотворцу читают для исцеления от болезней, помощи при нужде и материальном недостатке. Также святой считается защитником вдов и сирот. Ему молятся при унынии, печали и отчаянии. Так как святитель сам был заточен на некоторое время, к нему обращаются в плену и в других тяжелых жизненных обстоятельствах.

Где найти канон и акафист Николаю Чудотворцу?

Практически любые каноны и акафисты можно приобрести в церковных лавках. Канон Николаю чудотворцу с ударениями можно найти на православных сайтах в Интернете. Лучше если параллельно с каноном будет написан текст пояснений, так как не всегда язык богослужебных песен понятен только начинающему свой путь к вере человеку.

Перед чтением необходимо удостовериться, что канон или акафист утверждены Священным Синодом Русской Православной церкви. Для этого лучше использовать тексты из каноников, приобретенных в лавках при храмах или найденных на надежных православных сайтах. Список одобренных акафистов также опубликован в Интернете.

Кроме этого, всегда можно подойти в храме к священнику или дьякону и уточнить, является ли акафист соответствующим установленным Священным Синодом требованиям.

Как правильно читать канон

Канон Николаю Чудотворцу на русском языке не так сложно читать, как на церковнославянском. Читая канон, необходимо вдумчиво произносить каждое слово. В отличие от акафиста, канон покаянный Николаю Чудотворцу можно читать сидя. Произносить хвалебные песнопения святому можно в любое время. Существуют специальные предначинательные молитвы, которые прочитывают перед каноном. Если библейские песнопения святому следуют после ежедневного молитвенного правила, то дополнительные молитвы не требуются.

В случае, когда нет возможности читать канон вслух, можно произносить молитву и про себя. Главное, чтобы ее слова произносились осознано, с чувством покаяния и любви к Богу, святому. Читать канон вслух лучше спокойным и монотонным голосом. Уделять внимание выразительности голоса не нужно. Церковные и домашние молитвословия не светские поэтические произведения, поэтому произносятся несколько иначе. Самое важное при чтении священных песнопений – обращение души к Богу, духовному миру.

Перед чтением канона можно зажечь свечу или лампаду у иконы Николая Чудотворца. Если подходящего изображения святого нет, то можно обратиться к образу Божьей Матери или Спасителя.

Акафист Николаю Чудотворцу

Акафист – хвалебная песнь Богу, Богородице или святым. Первый был написан Пресвятой Богородице в 626 году в честь освобождения Константинополя от персов.

Акафист состоит из икосов и кондаков. Всего в хвалебной песне 24 строф. Каждый кондак заканчивается призывом к восхвалению Бога: «Аллилуиа!» А икос - приветствием воспеваемому святому: «Радуйся!»

Акафист Николаю Чудотворцу был написан через некоторое время после его кончины. По одной из версий хвалебный гимн был написан константинопольскими служителями церкви, по другой - русскими иеромонахами, участвовавшими в перенесении источающих миро мощей святого.

Текст акафиста можно приобрести в церковной лавке, найти на сайтах в Интернете, прослушать на аудионосителях. В первом случае можно быть уверенным в качестве и подлинности текста. Кроме этого, в храмах освященных в честь святителя, раз в неделю читается акафист святому Николаю Угоднику. Сорокадневное чтение акафиста Николаю Чудотворцу можно заказать и в монастырях. При этом необходимо указать имя человека, о здравии которого будет читаться акафист.

Как читать акафист Николаю Чудотворцу

Перед тем как брать на себя обязательство чтения акафиста святому в течение определенного срока, лучше взять благословение у духовника. Священник, совершающий таинство исповеди, зная духовные силы, жизненные обстоятельства и внутреннее состояние верующего, благословит или даст совет пока отложить чтение.

Существуют определенные правила чтения акафиста. Тринадцатый кондак – молитвенное обращение к святому - читается три раза. После последнего кондака акафиста опять читаются первые икос и кондак. Затем читается молитва Николаю Чудотворцу.

Количество дней, в течение которых читается акафист, неограниченно. Акафист можно читать в любое удобное время. Лучше если во время этого поблизости будет располагаться икона святителя.

Часто хвалебный гимн читают в течение сорока дней. При этом, если пришлось пропустить день, то на следующий можно продолжить.

Прочесть акафист Николаю Чудотворцу можно и один раз, главное, почувствовать в душе стремление и желание обратиться к святому. Акафист приравнивается к гимну, поэтому при его чтении лучше стоять.

Зачем читать акафист Николаю Чудотворцу?

Акафист, как и канон святителю Николаю Чудотворцу, помогает верующим в самых разных случаях. Молитвенное обращение к святому помогает при любых трудностях. Можно найти много благодарных отзывов и реальных историй из жизни людей, рассказывающих о разрешении трудных жизненных обстоятельств после молитв к святому. Особенно часто к нему обращаются при болезни, финансовых и бытовых трудностях, во время путешествий. Еще при жизни епископ Мир Ликийских оказывал помощь многим нуждающимся.

Текст акафиста содержит жизнеописания святого. Многими людьми он воспринимается намного легче, чем канон святителю Николаю Чудотворцу.

Не стоит относиться к чтению акафиста как к магическому обряду и заговору. Желание быстрого результата не принесёт пользы. Главным чувством при обращении к святому должно быть покаяние и вера, что Угодник Божий услышит просьбу и поможет.

Молитвы перед чтением акафиста и канонов

Перед акафистом необходимо прочитать предначинательные молитвы, которые помогут подготовить сознание человека к хвалебной песни: отбросить все суетные мысли, сосредоточиться на тексте молитвословия. Обычно предначинательные молитвы включают: «Царю Небесный», "Трисвятая песнь", «Пресвятая троица», «Отче наш», «Приидите поклонимся». Также несколько раз произносится «Господи, помилуй», и читаются псалмы из псалтири. Эти же молитвы читаются и перед каноном.

После чтения акафиста или канонов Николаю Чудотворцу произносятся молитвы, которые одинаковы для всех молитвенных правил.

Каноны и акафист на церковнославянском языке

Молитвенные песнопения на церковнославянском языке гораздо сложнее найти, чем на русском.

В храмах все тексты богослужения произносится только на церковнославянском. Этот язык вбирает в себя многовековой опыт общения русского человека и Бога. Кроме этого, чтение на церковнославянском помогает отвлечься от повседневных мыслей, создать особую атмосферу и погрузиться в мир молитвы.

Акафист на церковнославянском будет сложен для восприятия только начинающему изучать этот язык верующему. Для того чтобы текст лучше воспринимался, можно прочитать перевод и толкование на русском языке.

Каноны, более сложные по структуре, лучше читать на русском, так они будут легче для понимания.

Что лучше читать: акафист или канон святому?

Канон - более древний жанр церковного песнопения, чем акафист. Текст канонов написан святыми отцами, чей уровень духовного роста и осознания Божественного мироздания намного превосходит обычное человеческое понимание. Акафисты, как правило, создавались в более поздний период духовными писателями, не все из которых являлись монахами или служителями церкви. Поэтому, выбирая между каноном и акафистом, по мнению некоторых священников, лучше отдавать предпочтение чтению первых.

В то же время акафист святому легче читается и воспринимается, так как структура построения текста намного проще.

Каноны Николаю Чудотворцу - менее хвалебное молитвословие, чем акафист, но имеет просительный характер. Несмотря на это, просить о помощи можно и читая акафист.

Святитель Никола Чудотворец издревле почитается на Руси как величайший святой. Господь его прославил во всем мире за сильную веру, глубокое смирение, кротость, терпение, преуспевание в воздержании и целомудрии. Святитель Никола имел глубочайшую христианскую любовь, величайшее милосердие и сострадание к людям, всегда спешил к ним на помощь. Угодник Божий услышит наши усердные молитвы и поспешит на помощь и к нам, если мы будем подражать образу его земной жизни. Память святителю Николе 6 декабря (19 декабря по гражданскому стилю).

Тропарь, глас 4-й

П равило вере, и образ кротости, воздержанию учителя яви тя Господь стаду Своему, яже вещем истина. Сего ради стяжав смирением высокая, нищетою богатая. Отче наш святителю Николае, моли Христа Бога спастися душам нашим. (Дважды).

Слава, и ныне, Богородичен. И же от века утаенное, и ангелом несведомое таинство, Тобою Богородице земным явися, Бог в неразмесне снятии воплощаемь, и крест волею нас ради восприим, им же воскресив первозданнаго, и спасе от смерти душа наша.

Песнь 1. Ирмос

Т ристаты крепкии рождеися от Девы, во глубине безстрастия души тричастное потопи молюся, да Ти яко в тимпане во умерщвенем телеси, победное пою воспевание.

Запев: С вятителю Христов Николае, моли Бога о нас (поклон).

Б езпечальную жизнь наследовав отче, и радости духовныя исполняемь присно, всяку печаль отжени молюся от души моея, яко да радуяся славлю тя, священнеишии отче Николае.

Запев. П оложен бысть разумно, на свещнице добродетелей, и яко же свет просвещаеши сердца верных святителю Николае. Тем же верою молю тя, светоносными молитвами си души моея тму отжени.

Слава. Ж ития тленнаго ныне, напастей всяких наполняемь, пучину присно преплавая, да обрящу тя преподобне окормителя, в тишину прелагающа бурю, божествеными молитвами твоими.

И ныне, Богородичен. Н еусыпающую Чистая имущи молитву, успи нашя страсти телесныя и душевныя, священными ходатаиствы Твоими, божественую и спасеную дающи бодрость, в Божию волю и исполнение.

Катавасия: И збави от бед рабы своя, святителю Христов Николае, яко вси по Бозе к тебе прибегаем, к скорому помощнику и теплому заступнику и молебнику ко Спасу о душах наших (поклон) .

Г осподи помилуй (трижды с поклонами).

Песнь 3. Ирмос

Н е мудростию ни силою ни богатством хвалимся, но Твоею Отчею составною мудростию Божиею, яко несть свята паче Тебе Человеколюбче.

Запев. О ружие явился еси, борительныя враги закалая, их же искушения соблюди нас невредны Николае, содевающих божественое хотение.

Запев. С окрушение моея души святителю уврачюй, сокрушивыи вражия козни и ловления, да яко предстателя моего верою величаю тя.

Слава. Р азрушивыи Артемиды бездушная капища, ума моего страстныя кумиры потреби, божествеными ти ходатайствы отче Николае.

И ныне. Б огородичен. Тя предстательницу пречистая Дево стяжахом, претвори нашю скорбь на радость, и печали смерть раждающия избави нас. Катавасия.

Седален, глас 8-й. В озшед на высоту добродетелей, божествеными оттуду отче озарися сиянии чюдес, пресветел воистину явися мiрови пастырь, и в напастех сыи предстатель непобедим. Тем же преславно врага побеждь, лжу отгнал еси, и человеки спасл еси от смерти, Николае. Моли Христа Бога, грехов оставление даровати, чтущим любовию святую память твою.

Слава, и ныне. Богородичен. Я ко Деву едину в женах Тя без семене рождьшую Бога плотию, вси блажим родове человечестии. Огнь бо в Тя вселися Божества, и яко младенца доиши Зиждителя и Господа. Тем же ангельскии и человеческии род достоино славим, Пресвятое Рожество Твое, и согласно вопием Ти, моли Христа Бога грехов оставление даровати, воспевающим достоино славу Твою.

Песнь 4. Ирмос

С едяи во славе на престоле Божественем, на облаце легце прииде Исус Пребожественыи от Пречистыя Девы, и спасе вопиющыя, слава Христе силе Твоей.

Запев. П реславное житие твое, всюду тя преславна показа чюдесы божествеными прославляема, первосвященником украшение, и всем похвалу, чтущим тя Николае радостными песньми.

Запев. Н а высоце престоле блаженне, Бога похвалил еси, смиреномудрием божественым облистаем светлостьми, их же в причастии быти нас сотвори, благоприятными ти мольбами отче мудре.

Запев. Н еправедно ведомыя на смерть избавил еси, ревностию божественою отче священнолепно разгараяся. Тем же вопием ти, такожде изми нас от напастей, умерщвляющих люте, мольбами своими.

Слава. Н а небеса преходя Николае радости невидимыя, посреде ко всем призывающым тя приходиши, облегчевая болезни душ наших, и утешение боголепно подавая.

И ныне. Богородичен. В оинства ангельская ужасающеся Пречистая, песнословят величество божественаго Рожества Твоего, с ними же моли Девице всем спастися, иже верою чистою Тебе ублажающим. Катавасия.

Песнь 5. Ирмос

Н ечестивии не узрят славы Твоея Христе. Но мы Тя Единочаде, отчее зарение славы Божия, от нощи утренююще, воспеваем Тя Милосерде.

Запев. З ашел еси яко же солнце, умер мудре, и восиял еси у Христа, светоносными блистании чюдес твоих, озаряя всю подсолнечную отче Николае.

Запев. С вященне Николае услыши нас, в день наведения бед и скорбей, и всякую тесноту отгоня, благодатию иже в тебе живущаго Духа.

Слава. С окрушеную страстьми житейскими, душю мою имыи, на помощь тя призываю священне Николае, потщися и даждь ми совершенное исцеление, умолив Безгрешнаго.

И ныне. Богородичен. Р азумныма очима Тебе Дево Исаия зря, Нескверная Чистая, вопияше, се хощет родитися от Девы Богоотроковицы Исус Господь, человеком в порождение. Катавасия.

Песнь 6. Ирмос

П риидох во глубины морския, и потопила мя есть, буря многих ми прегрешении. Но яко Бог из тли возвел еси душю мою Премилостиве.

Запев. У креплься крепостию Спасовою, возмогл еси богомудре невидимаго врага погубити, его же лютаго вреждения нас избави, мольбами си отче Николае.

Запев. М учения иже в геенне, и от лукавых человек стужения вреднейшаго избави нас священными молитвами си преславне Николае.

Слава. И же древле умрети неправедно хотяще воеводы, избавишася твоими молитвами, яко же тех и нас исхити всякого вреда, достоблаженне.

И ныне. Богородичен. Л юдие Твои и град, молят Тя Божия Мати, изми нас от всякия беды всечистая Владычице, и иже тамо вечнаго осуждения. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 3-й. В мирех святе Николае святитель быв, Христово бо преподобне Евангелие исполни, положил еси душу свою за люди своя, и спасл еси неповинныя от смерти. Сего ради освятися, и явися велии таинник Божия благодати.

Икос. В оспоем ныне святителя песньми, мирским людем пастыря и учителя, да молитвами его просветимся. Сей бо явися чист весь, нетленен духом, Христови принося жертву непорочну, чисту и благоприятну, яко святитель очищен душею и телом, и истинен Церкви предстатель и поборник, и велии таинник Божия благодати.

Песнь 7. Ирмос

Ю ноши три в Вавилоне, веление мучителеви на буйство преложиша. И посреди огня ввержени прохлаждаеми вопияху, благословен еси Господи Боже отец наших.

Запев. С вяте Николае, иже во святых единаго Святаго Бога почивающаго моли, освятити нас, и низпослати на ны милости Того богатыя.

Запев. П реподобен, прав, и кроток, тих и смирен быв славне, к высоте священства взятся преславне, чюдеса совершая и знамения.

Слава. З аконы божественыя соблюд преподобне, весь явился еси Божии храм честнеишии. Тем же ти вопием всеблаженне, беззакония всякаго избави нас ходатаиством си.

И ныне. Богородичен. У спи страстем востания моея души, бодреною мольбою си: дая ми бодрость Отроковице, уныния дремание далече отгонящи. Катавасия.

Песнь 8. Ирмос

И збавителю всех всесильне, посреде пламене веровавшыя, сошед оросил еси, и научи пети, всякая дела благословите Господня Господа.

Запев. В итийствуя божественая Николае, беззаконнующих незатворимая уста, явьствено заградил еси. И от Ариева губительства многих избавил еси, православно поющих, благословите вся дела Господня Господа.

Запев. И же победы тезоименит святе, победители нас покажи молитвами си, страстем раждающим смерть, и беззаконных человек языка льстива, иже верою тя присно блажащих.

Запев. П омощь твою спасеную, низпослати нам умолен бываи, чюдотворче Николае в день.беды, внегда тя верою просяще, молим.

Слава. Троичен. П равославно вернии поклонимся святеи Троице несозданней, Отцу пребезначальному, и Сыну и Святому Духу, вопиюще, благословите вся дела Господня Господа (поклон).

И ныне. Богородичен. М илости Твоей сподоби мя, яже Бога благомилостиваго рождьши благословеная Владычице. И в час судныи представши, избави тамошняго осуждения. Катавасия.

Песнь 9. Ирмос

Е вва убо недугом ослушания, клятву вселила есть: Ты же Дево Богородице прозябением прижития Твоего, мiрови благословение процвела еси. Тем же Тя вси величаем.

Запев с поклоном. И сцеления совершая гроб твой, источает миро благоухания преподобне, иже верою и любовию приступающим Николае, и твою память чтущим. Тем же тя вси величаем.

Запев. Я ко солнце богоблаженне Николае, всю подсолнечную озаряеши божественых чюдес лучами. Тму лютых обьстоянии отгоняя, священными ходатайствы твоими, первосвященником украшение.

Запев. О бычно ущедри нас Николае, житейскими напастьми, и бесовскими лестьми, лукавых же человек искушенми, люте обуреваемых всегда: яко да тя любовию ублажаем.

Слава. Д не и часа страшнаго поминай о душе моя, егда тя хощет привести на суд Владыка, и судити твоим деянием тайным. Возопий Ему, Спасе, спаси мя Николы мольбами.

И ныне. Богородичен. Г лас Тебе божественаго Гавриила, приносим радостно и взываем: радуися Раю, иже Древо животное посреде имущая всегда, преславная Полато Слову. Радуися Дево Всенепорочная. Катавасия.

Отпуст: Г осподи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере и иже во святых отца нашего Николы, архиепископа Мир Ликийских чюдотворца, и всех ради святых помилуй и спаси нас, яко благ и человеколюбец. А минь. Г осподи помилуй (трижды) . Исходные поклоны.